Už jsem párkrát pořádal hromadné výlety na kolech, nebo pěšky, a hlavně mě baví si trasy plánovat a někdy i celkem dopodrobna. Výsledný zážitek je pak o dost lepší, když jedete po fajn cestách, stavíte se na dobrém jídle a trasa je tak akorát náročná.

Zkusím popsat postup, nástroje a mapy, které používám, a především k čemu.

První je ale potřeba určit si kam jedeme

Určení startu a cíle

Především jestli půjde o okruh, kdy se vrátíme do stejného bodu, nebo jestli se někam přesouváme, kde zůstáváme, nebo se třeba budeme vracet vlakem. Další akcí jsou body, které chceme na cestě projet.

Mapy.cz dají základní trasu – který +/- bývá nejkratší možná. Základní nastavení u map je buď silniční nebo MTB kolo – ukázková trasa má být pro silniční kolo. Nastavení na mapách to pak povede hezky po silnicích, nicméně občas se může stát, že silnice není úplně silnicí (není zpevněná) a naopak někdy vám neumožní jet například po některých cyklostezkách, které jsou naopak v perfektním stavu. A také vás často žene po celkem velkých silnicích. Co typicky dělám je, že hlavní plánování provádím v režimu silničního kolo a pokud se na cestě vyskytují úseky, kde mi mapy neumožní naplánovat cestu kudy chci, přepínám do MTB.

Ve vzorovém scénáři u cesty z Prahy (Dejvic) k Ještědu jsem chtěl jet převážně po rovině a také pokud možno v lesích. Cestou mě pak hodně lákalo projet Kokořínsko – přidávám tedy první checkpointy – zatím jen velmi nahrubo. Zde je velmi vhodné přepnout mapu na „outdoor“ čímž se zobrazí cyklostezky.

Hledání nejlepší cesty mezi body

Pokud jedete na silničním kole hraje důležitou roli také kvalita povrchu a možnost vyhnout se nejfrekventovanějším silnicím – a to na mapy.cz nepoznáte. Je fajn se podívat, kde cyklisté nejvíce jezdí – a k tomu využívám především heathmapy na garmin connectu a strava heathmap.

Trasa jde dobře naplánovat i právě v těchto nástrojích, nicméně především z pohledu cyklotras a turistických tras, a hlavně RYCHLOSTI mám raději mapy.cz. Výhodou Garminu a mapy oblíbenosti tras je pak možnost filtrovat silniční a horské kolo, což na strava.com nejde. Někdy se vám stane, že na mapě září většina cest – dobrá finta na to je odzoomovat do menšího detailu zobrazení a zůstávají pak opravdu jen ty nejoblíbenější.

V našem případě jsou hezky vidět dvě hlavní trasy mezi Prahou a Ještědem (na obou mapách) – jedna právě vedoucí přes Kokořínsko a druhá přes Mladou Boleslav.

Pro detailnější cestu pak právě využívám naopak zoom do konkrétní oblasti na Garmin Connectu.

Postupně začneme dávat body na mapu – například je zde vidět, že mapy.cz naplánovali cestu přes Bezděz, ale když se podíváte na stejný úsek na Garminu, tak je vidět, že přes Bezděz moc silničních kol nejezdí a raději jedou přes Doksy, a to jsou přesně ty případy které potřebujeme najít. (Ono by to asi tamtudy šlo, ale tohle je prostě statistika)

A pak už se dá přejít k detailnímu plánování – a kontrole výškového profilu. Kolikrát je to o tom jestli jet spíše vlevo nebo vpravo 😀 – ale postupným ušetřováním metrů se dá celkové stoupání výrazně zkrátit – doporučuji se zaměřit na největší stoupání a vrcholy na trase a ty zkusit objet – viz příklad:

Možnost 1 – původní trasa

Délka 105km – nastoupáno 868m

Možnost 2 – Alternativní průjezd

Délka 106km – nastoupáno 869m

Možnost 3 – Něco mezi

A hle najednou ….

Délka 105,5km a jen 829 nastoupáno. Může se to zdát malý rozdíl, ale někdy to udělá hodně – další je samozřejmě preference místa kudy jet.

Nezapomenout na občerstvení

Velmi důležitá věc – jídlo, a především pití. Je určitě fajn se dopředu se podívat, kde se dá doplnit voda a jídlo. Nutno dodat, že ani mapy.cz ani google maps, často nemají všechny podniky, nebo u nich nemají správně otevírací dobu, nebo kolikrát je podnik už uzavřený. Některé super podniky pro cyklisty se snažím mapovat na své mapě nebo instagramu: https://www.okoloslovenska.com/. Jako další fajn zdroj je Hejlíkova gastromapa.

Některé problémy na mapách

Někdy mapy nestíhají reflektovat nové hezké úseky cyklostezky – třeba zde to i podle mapy vypadá jako zpevněná cyklostezka mezi Oborou a Doksy podél velké silnice. Nicméně ať se snažíte jak chcete, mapy.cz vás tam se silničním kolem nechtějí pustit. S MTB nemají problém. V realitě je ta cesta opravdu hezká a rovná. Dobrým indikátorem je jak je cesta na mapách namalovaná, pokud jste v přiblížení schopni rozeznat dvě linky pak by to mělo být ok.

Finalizace a nahrání do garminu

Posledním a nejdůležitějším bodem je nahrání mapy do zařízení, které s sebou povezete. Mě se hodně osvědčil Garmin Edge 530.

Postup jak nahrát mapu z mapy.cz do garminu:

  1. V prohlížeči vyexportujte z mapy.cz gpx soubor a uložte si ho do počítače
  2. Otevřete si Garmin Connect: https://connect.garmin.com/modern/courses
  3. Otevřete Trénink -> Trasy -> Importovat
  4. Načtěte váš uložený gpx soubor, vyberte silniční cyklistiku
  5. Nastavte si vhodné jméno trasy, a uložte 😉
  6. Přejděte do mobilní Garmin Connect aplikace
  7. Opět Menu -> Trénink -> Trasy a vyberte kterou chcete poslat do zařízení
  8. Pod třemi tečkami vpravo nahoře zvolte „Odeslat do zařízení“ a vyberte vaši hračku
  9. Nyní doporučují odejít do základního okna a opět vpravo nahoře zahájit synchronizaci (tento krok se občas nepovede a je potřeba ho zopakovat)
  10. Zkontrolujte si v zařízení že pod Navigation / Courses máte trasu nahranou, případně opakujte pod 9

Pravda je to trochu složitější proces a je zde možnost vytvářet trasu přímo v Garminu, ale upřímně raději jdu touto cestou přes mapy a export.

Hurá na cestu!